skolansuppgift.blogg.se

Den här bloggen är till för att publicera och diskutera de uppgifter som tilldelas en i kursen Nätkulturer på Uppsalas Universitet.

Sociala Medier

Publicerad 2014-03-08 17:37:17 i Allmänt,

Kurs: Nätkulturer Uppsala Universitet

Uppgift: I den här uppgiften handlar det om att titta närmare på hur företag och organisationer väljer att använda sig av sociala medier i sin verksamhet. Välj ett företag/organisation/kommunikationsbyrå från varje rubrik och granska hur de använder sociala medier för att skapa bilden av sig själva. Idag använder nästa alla företag ett flertal kommunikationskanaler. Det kan handla om tex. twitter, Youtube, bloggar eller Facebook.

  1. Har de företag/organisationer du granskat valt att fokusera extra på någon av dessa kanaler?
  2. Är det någon skillnad på hur kommersiella företag och ideella organisationer väljer att kommunicera sig?
  3. Hur arbetar kommunikationsbyråerna som hjälper företag att kommunicera sig? Här kan det handla om att titta närmare på tex språk, retoriska grepp, bilder, design, innehåll eller målgrupp.
  4. Vilka likheter/skillnader går att läsa in?
 
Sociala medier hos ideella organisationer:
Jag har valt att kolla hur Rädda Barnen använder sig utav de sociala medier youtube, facebook och twitter.
 
Rädda barnen använder sig utav Twitter, där de uppdaterar de som följer dem med information om olika situationer, men även information om saker som tex lediga positioner i företaget Rädda Barnen, eller erbjudanden ifrån deras internetaffär där de säljer för barnens skull.
 
Deras facebooksida är väldigt lik twitter då det gäller vilken typ av information som ges ut, men på facebook finns det även ett flertal länkar till artiklar, videoklipp etc. Man kan även skriva inlägg på deras facebooksida och skriva vad man tycker.
 
På Rädda Barnens youtubesida finns ett relativt stort antal videoklipp som visar hur både Rädda Barnen arbetar men även filmer om sexuella övergrepp emot barn och filmer där de besöker barn i utsatta länder.
 
Sociala medier hos kommunikationsbyråer:
Av de kommunikationsbyråer som var listade i uppgiften valde jag Coreworkers, vilket är en kommunikations- och mediebyrå.
 
Först och främst började jag att leta efter en twitter, och det verkar som att de inte använder sig utav en sådan, men deras anställda verkar göra det, då de announcerat ut att de söker folk genom en anställds twitterkonto.
 
De verkar inte heller ha någon svensk facebooksida, däremot fanns en dansk med samma namn. På samma sätt som deras twitteranvändning så låter de andra lägga upp inlägg om dem, tex ifall de söker folk.
 
Slutligen letade jag efter en youtubesida, men kunde ej hitta någon, min slutsats är att de inte använder någon av de tre sociala medierna jag kollade efter, men efter vidare efterforskning förstod jag att de istället använder sig utav en blogg där de skriver olika artiklar om personal och ledarskap, media, olika kampanjer etc.
 
Sociala medier hos kommersiella företag:
 
Som kommersiellt företag att undersöka har jag valt Coca Cola, ett företag som finns runt om hela världen, ett sådant stort företag som Coca Cola använder sig definitivt utav de största sociala medierna.
 
Coca Colas twitter används mest utav Cola för att samla in information vad folk tycker om Cola, men även som ett sätt att meddela om nyheter, reklamfilmer och annat som Cola vill att deras konsumenter ska få reda på. De svarar även på en del frågor som deras konsumenter kan skriva in till dem här.
 
Deras facebooksida fungerar ungefär som deras twitter, men här är Cola som företag mer aktiva, de lägger upp bilder, ställer frågor, länkar till deras andra sociala medier etc, men den största skillanden som sagt är att de är mycket mer aktiva här än på twitter.
 
På deras youtubesida finns alla de reklamfilmer som Cola producerat genom tiderna, men även filmer som visar hur produktionen fungerar och i viss mån en del amatörskapade videor skapade av fans.
 
Slutsats:

Det jag insett är att sociala medier är ett starkt verktyg när det gäller att informera och underhålla, men om det används på fel sätt antar jag att det kan hämma ett företags image. 
 
En likhet mellan de alla typerna av företag är att de försöker sälja något, Cola vill sälja sin produkt, Coreworkers vill sälja sina tjänster och Rädda Barnen vill sälja sina saker för att rädda barnen. Skillnaden ligger i på vilket sätt de använder sig utav de sociala medierna.
 
Rädda barnen säljer på hur dåligt många har det, coreworkers säljer på hur duktiga de är, medans Coca Cola spelar ett helt annat kort. De använder sig utav de sociala medierna för att locka konsumenterna med fräcka bilder och videos.
 
Min slutsats är att alla typer av företag använder sig utav de sociala medierna på olika sätt, som leder till deras egna syfte, men något jag inte är överförtjust i är att företag som Rädda Barnen har avsevärt mindre "followers" och "subscribers" än kommersiella företag.
 
Mvh Axel Eriksson
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela