skolansuppgift.blogg.se

Den här bloggen är till för att publicera och diskutera de uppgifter som tilldelas en i kursen Nätkulturer på Uppsalas Universitet.

Bloggkollen

Publicerad 2014-03-08 16:34:02 i Allmänt,

Kurs: Nätkulturer Uppsala Universitet

Uppgift: Granska 2-3 olika bloggar och gör en kort sammanställning av vad du sett. Välj gärna bloggar inom ett område du inte är så bekant med sedan tidigare. Analysera innehållet i bloggarna utifrån följande frågor:

  1. Vilken är målgruppen?
  2. Hur har personerna bakom bloggarna valt att synliggöra sin verksamhet eller sina åsikter?
  3. Hur ofta uppdateras sidan?
  4. Hur har man valt att språkligt presentera sig? Vilken ton har inläggen?
  5. Går det att ringa in inom vilken genre/vilket tema bloggaren skriver?
  6. På vilket sätt påverkar färg,form och struktur själva innehållet?
 
Svar: Jag har valt att granska två olika bloggar som är väldigt skilda, både i syfte och stil.
 
Den första av de två bloggarna är Carl Bildts egna blogg, där han riktar sig till personer som är intresserade av situationer runt omkring i världen. Hans åsikter är direkt i texten, vilket kan få konsekvenser då han är vår utrikesminister och direkta åsikter kan leda till missförstånd etc; men för mig har det även givit mig mer respekt för honom eftersom jag nu förstår hur vår utrikesminister arbetar och står för Sverige.
 
Han uppdaterar sin hemsida väldigt ofta, nästan varje dag, vilket ger en bra insikt i en ministers arbete. Språket som Carl använder sig av är lättförståligt men ändå professionellt, vilket leder till att även personer som inte är väldigt insatta i politik kan förstå vad han skriver om.
 
Eftersom hans blogg har ett politiskt tema är även hans val av stil rätt val, han har nämligen valt att ha en stilren färg och form och strukturen av texten är lätt att läsa. Han börjar varje inlägg med att skriva vart han är någonstans, för att sedan förklara varför han är där och relaterande information till platsen, för att sedan avsluta med att skriva om något annat som har betydelse i världen.
 
Carl Bildts blogg är informationsrik och intressant; och jag rekommenderar den till alla, även de som inte är intresserade utav politik.
 
 
När jag skulle välja två stycken bloggar att läsa bestämde jag mig först för Carl Bildts, för det är något jag själv är intressarad utav och den har en seriös ton. Efter det bestämde jag mig för att läsa något som absolut inte intresserar mig, för att kunna dra paralleller, och valde därför Kissies blogg.
 
Kissie riktar in sig till alla de personer som är intresserade av hennes typ av livsstil, träning och mode. Någonting jag respekterar Kissie för är hennes sätt att stå för hennes åsikter, hon säger vad hon tycker vilket jag tycker bloggredskapet skall användas för.
 
Jag har haft lite svårt att hänga med hennes blogg då hon uppdaterar den oerhört ofta, flera gånger per dag, därför har det hänt att jag missat en del inlägg och inte förstått vad hon pratat om i ett senare, men som tur var är hennes hemsida lätt att hitta på och därför inga problem att gå bakåt i inläggen och läsa på.
 
Om man jämför Kissies blogg med Bildts så har Kissie ett helt annat språk, där Carl skriver som om det vore en uppsats, där skriver Kissie som om du stod brevid henne, vilket jag personligen inte tycker mycket om men som jag kan förstå hennes målgrupp tackar henne för.
 
Om jag ska sätta ett tema, där Carl Bildts var politik, så är Kissies blogg en "Everyday-Life-Blogg". Kissies blogg är även den stilren när det kommer till utformningen och färgval, men där Carl Bildt skriver i paragrafer och långa inlägg, där skriver Kissie kortare inlägg, ofta med bilder eller videoklipp för att styrka hennes åsikter, vilket enligt mig är ett väldigt bra sätt att styrka ens argument, en bild säger tusen ord.
 
Jag skulle inte rekommendera Kissies blogg till en person som mig, men till de som är intresserad av de saker hon skriver om, självklart rekommenderar jag den till en sådan person, eftersom Kissies blogg är smart upplagt med mycket bilder för att stärka hennes argument.
 
Som slutord vill jag säga att man inte ska döma en blogg efter personen som skriver den, utan innehållet i bloggen.
 
Mvh Axel Eriksson.

Kommentarer

Postat av: Ingrid Elmgren

Publicerad 2014-03-11 18:53:36

Hej!
Jätteintressant att du kollat in Carl Bildt i din Bloggkoll! Jag fortsätter (som jag gjort när jag tittat på andra bloggkollar) att reflektera på temat syfte med bloggen. Detta tycker jag är det intressantaste, då man ofta kan fundera på vad som driver personer att lägga ner mycket tid (ibland extremt mycket tid) på sin blogg. Ibland finns ju kommersiella mål med bloggen, och ibland är det "bara" ett tidsfördriv eller ett sätt att marknadsföra sig som person (av olika skäl). Vad gäller Carl Bildt torde det ju vara uppenbart att syftet är att marknadsföra moderaternas utrikespolitik, vilket han tydligen gör bra och tydligt så att stora grupper (inte bara de "invigda") kan hänga med. Men i detta fall tror jag att det även kan finnas ett annat syfte, nämligen att Carl Bildt vill "stärka sin position" både bland väljare och tex hos media. Snabbheten i att få fram sitt budskap och att därmed "ha initiativet" i debatten kan inte nog underskattas!

Vad gäller den andra bloggen du tittat på i kategorin "livsstilsbloggar" kanske man kan sortera in under syftet "att marknadsföra sig själv". Detta kan man ju vilja göra av olika skäl, och jag tycker själv det är intressant att fundera över vad som driver tex just denna tjej att satsa så mycket tid och engagemang på sin blogg. Vad tror du själv i detta fall...?

Hälsningar
Ingrid

Postat av: Marcus Fagerlund

Publicerad 2014-03-11 23:36:24

Rolig bloggkombination. Nu ser jag att jag inte är den första i vår kurs som vill lyfta frågan om vad syftet med bloggarna är, men jag gör det till temat för min kommentar trots att jag inte blir ensam om det. Syftet med Kissies blogg verkar vara att få uppmärksamhet och kunna försörja sig på sitt kändisskap. På bloggens annonssida hävdas till och med att det är Sveriges största blogg. Men varför tror du att Carl Bildt egentligen prioriterar sitt bloggande så pass högt? Vill han nå allmänheten utan att bli "filtrerad" av media eller det egna partiet? Vill han vinna röster? Vill han inspirera läsarna att aktivt bidra till någon stor samhällelig förändring eller vill han mest predika?

Postat av: Niklas Dufåker

Publicerad 2014-03-13 14:02:40

Välskriven text om jag än tycker att det blir ganska tamt att göra en jämförelse mellan Carl Bildt och Kissie. Det känns litegrann som att jämföra bloggvärldens äpplen och päron.

Postat av: Frida Börjesson

Publicerad 2014-03-14 16:55:26

Hej Axel!

Jag måste säga att jag blev ganska förvånad över hur avslappnat Carl Bildt skriver i sin blogg, trots att han oftast skriver om seriösa ämnen.
Jag gillar dock när folk har förmågan att blanda seriösa ämnen med ett avslappnat språk, så detta var minsann en intressant blogg att läsa.
Tror du att det största syftet med Carls blogg är att vinna röster, eller finns det något högre syfte med hans bloggande?
I sättet han skriver på, får jag dock inte känslan av att han bloggar för att vinna röster, utan mer för att förmedla olika samhällsfrågor som kan vara viktiga att ta upp.
Jag gillar även att han skriver vilken plats han befinner sig på i början av varje inlägg.
Vad tycker du om att det inte publiceras några bilder på denna blogg? Eller skulle det fått ett mer oseriöst intryck då?

Vad roligt att du valt att skriva om två så pass olika bloggar i din 'Bloggkoll'.
Kissies blogg är ju, som du skriver, mer av en "livsstilsblogg". Kan tyckas vara en lite mer ytlig blogg, med inte fullt så mycket inlägg om seriösa tankar och ämnen.
Jag håller dock med dig om att Kissie får cred för att hon står för sina åsikter. Det tycker jag också att bloggar ska användas för.
Varför tror du att just Kissie har så många besökare på sin blogg?

Bra jobbat Axel!

Ha det gott,
Frida

Postat av: Maya Ekström

Publicerad 2014-03-17 00:02:32

Hej Axel!
Jag tycker det är bra att du tar upp den positiva sidan av Carls blogg, att läsaren får inblick i hans arbete men att du också beskriver att det kan innebära vissa problem då han redovisar sin personliga uppfattning. Det gäller ju att denna uppfattning stämmer överens med regeringens officiella ståndpunkt eftersom han är utrikesminister. Det är en djärv jämförelse mellan Carl och Kissie men jag tycker det var intressant!

Maya

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela